Sotningstutorial

 
 
Börja att lägga en jämn och fin bas. Jag har använt concealer från Makeup store och en mineralfoundation från Tikei. Jag lägger också en shading/bronzer eftersom foundationen är snäppet för ljus. Samt rouget Terra som också är från Makeup store. (Kara även håret borti ansikte)
Lägg en primer över hela ögonlocket, enda upp till ögonbrynen! Jag föredrar Urban Decays primer potion! Tycker den är fantastiskt (och jag måste beställa en ny)
Lägg sedan en fransmarkering, jag brukar använda en cake eyeliner från makeup store och en liten snedskuren pensel.
Denna är från Peggy Sage och är helt fantastisk!!
Jag går sedan in och jobbar in eyelinern mellan ögonfransarna underifrån, det kan vara bra med en handspegel till hjälp för att se! Man kan här också välja att jobba med mascara på en snedskuren pensel eller en svart penna. Men detta tycker jag är enklare än penna!
Så ser det ut då, täta fina fransar! ( Jag har även fyllt i ögonbrynen här)
Lägg även en tunn linje med svart skugga och snedskuren pensel närmast fransarna ovanifrån då det är svårt att komma åt längst in med den större penseln senare!
ta sedan en rougeborste och lite ljus ögonskugga, antingen en ljusbrun eller en ljus grå. Jag brukar välja en ljusbrun till mig själv då jag gillar varmare färger.
Här har vi paletten jag använder (varje dag) den ljusbruna längst ner till höger är den jag brukar använda till sotningar! annars den grå ovanför!
Lägg sedan med rougeborsten en mjuk skugga i globlinjen på ögat för att få en snyggare övergång senare!
Här ser ni skillnaden mellan högeröga och vänsteröga, här är det lagt en globskugga på det vänstra ögat på bilden, mitt högra.
Ta sedan en mellanstor skuggpensel och lägg en liknande skugga under ögat, denna skugga ensam gör att man ser sjuk ut, men det är mjuka övergångar vi strävar efter, därav dessa skuggor! Denna pensel är från Peggy Sage!
Såhär ska det se ut på ett ungefär.
Ta sedan en stor skuggpensel eller den du tidigare använde under ögat för den ljusa bruna/gråa. Denna är från Makeup store och är stor och bred, lite svår att hantera från början kanske, men jag älskar den!
Lägg svart ögonskugga över hela ögonlocket, tryck fast pigmentet och se till att täcka allt.
Använd sedan samma pensel fast utan nytt pigment och börja försiktigt tona uppåt och utåt så långt du önskar. Man kan även använda en enkom toningsborste, en pensel med mjukborst. Jag brukar kombinera.
Denna är bra till att tona med. En skuggpensel från Mary Kay
Såhär ser det ut när jag tonat ut ena ögat men inte det andra. (titta på pigmentspillet på kinden också :P Löspuder är att rekomendera under ögonen ;))
Och även såhär ser det ut när ena är tonad och inte den andra.
Här har jag tonat ut båda. Här kan man variera i oändlighet hur mycket eller lite sotning man vill att det ska vara!
Nu är vi klara upptill för en stund. Vi tar en mjuk eyeliner och fyller i mellan ögonfransarna nere och även på vattenlinjen både upptill och ned till, det gör inte så mycket om man kladdar lite det ska ändå dit mer ;) Jag använde här en brun eyeliner.. men det var bara för att jag inte ides leta fram en svart :P
Sudda eyelinern neråt utåt med en snedskuren pensel.
Ta nu återigen den snedskurna penseln och tryck nu fast svart ögonskugga över eyelinern för att fästa den!
Ta en mjukpensel och tona ut nedåt så det inte blir så hårda kanter!
Nu kan du även lägga en ljusare skugga underbrynet och närmast ögonvrån. Här ser den ljusa ganska skarp ut ljust under det mörka under ögat, men det är för att mina dumma ögon börjar rinna lite ibland när jag sminkar mig :P
Avsluta sedan med en eyeliner närmast fransraden och massor med svart masacara. vill man så sätter man även dit ett par schyssta lösögonfransar!! Klart :)
Lycka till :)
Här är det färdiga resultatet:
Och med luggen framme och glasögonen på!!
 
Kom ihåg! Övning ger färdighet!!
Puss och kram

Kommentarer
Postat av: Ida

Himla pedagogiskt och tydligt :)

Svar: Jamen visst :)
Linnea Lundström

2012-09-20 @ 17:37:56
Postat av: Therese

snyggt :)

2012-09-21 @ 08:43:03
URL: http://tezzybump.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0